تیکت شما| گسترش دایره لغات

راهکار و تمرین گسترش دایره لغات چیست؟

برای آشنایی با پاسخ این پرسش اساسی از دریچه رایتینگ کوچ همراه این مقاله باشید.

ما در سرویس رایتینگ کوچ کوشیده‌ایم هر نویسنده ایرانی یک مربی آنلاین نویسندگی را در کنار خود ببیند. چنان‌چه در حین نوشتن به مشکلی برخورید فقط کافی‌ست با تکمیل و ارسال یک تیکت، ظرف 24 ساعت شنیدار راهنمایی و کوچینگ مربیان نویسندگی ما باشید. این یک مشاوره ادبی یا ورکشاپ ادبیات خلاق نیست. نه آموزش نویسندگی، نه پکیج صفر تا صد نویسندگی، نه فروش آرزویی ویژه در کار است. این یه همیاری ادبی از تیم آرت کوچینگ است! در این قسمت از رایتینگ کوچ آنلاین همراه هستیم با سرگشته، نویسنده ایرانی که در مورد نحوه گسترش دایره لغات و نیز رسیدن به ایده‌های بکر با ما هم‌کلام شده. با رایتینگ کوچ آنلاین مدرسه آرت کوچینگ ویژه آموزش نویسنده ایرانی همراه باشید تا از زاویه کوچینگ به سرگشته پاسخ دهیم:« چگونه دایره لغات خود را گسترش داده و به ایده‌های ناب برسیم؟»

سرگشته

کودکی ام؟ نه اغراق است نه توهم
من درکودکی تنها بچه ای بودم که از حالا بدبخت تر و درگیر تر بودم

فکر می‌کنم باید 19 باشم

خیر

قطعا مهربون تر بودم.به خودم کمک میکردم تا حرف بقیه رو جدی نگیرم

نویسنده ای که حسی مبهم داره و درحالی که میخواد یک دفتر رو از کلمات پر کنه سردرگم و مدام از حس ها و تجربیات بقیه مینویسه

تا حدی که محتوا رو مسخره و بخش زیادی از سناریو رو حذف نکنه

چطور میتونم بی دغدغه…هیجانات و تخیلاتم رو برای کسی بازگو کنم؟

نوشتن در خون من وجود داره و اصلا ازش متنفر نمیشم در هیچ صورتی

سوختن خامی پختگی

پرسش نفس هایی است که انسان میکشد

خیر

بله

خریدن وسایلایی که اصلا نیاز نمیشه و جز جا گرفتن هیچ استفاده ای ندارن

زمانی که باد در گوش درخت هوهو می‌کرد و چشمه در دشت میجوشید و ابر از شوق می‌گریست من تنها روی تخته سنگی نشسته و درحالی که اشگ هایم گونه ام را خیس می‌کرد به قبری خالی نگاه میکردم که تا لحظاتی دیگر بدن بیجانم در آن آرام می‌گرفت

دایره لغاتم بسیار پایینه و ایده هام تکراری

منتی عزیز.

ممنون که دغدغه‌ات رو در مورد نحوه گسترش دایره لغات با ما در میون گذاشتی. از روحیه‌ی بالایی که در جواب پرسش شماره 9 نشون دادی هم خوشحالیم. همچنین با تو در مورد پرسش 13 موافق هستیم: این روزها دور تا اطراف ما رو وسایلی در بر گرفته که در خیلی از موارد هیچ نیازی به اون‌ها نداریم. همین مساله در مورد ایده‌ها، تکنیک‌ها و کلماتی که به کمک‌شون داستان خودمون رو می‌سازیم، هم، صادقه. با توجه به دریافت مدرسه الف کوچ از موقعیت ذهنی تو، چند تمرین و راهکار رو برای رفع موانع نوشتن، گسترش دایره واژگان و البته رسیدن به ایده‌های بکر رو با تو در میون می‌ذاریم؛ لطفاً آگاه باش که این نسخه برای تو، در این تاریخ صادر می‌شه و امکان داره برای دیگر منتی‌ها، هنرجویان و حتی خودِ چند سال بعد تو کارساز نباشه:

  1. ابتدا منظور خودمون رو از «دایره لغات» مشخص می‌کنیم: دایره لغات یا گنجینه واژگان هر کاربر، به آن دسته از کلمات و عباراتی گفته می‌شه که وی استفاده می‌کنه. دقت کن که تنها آگاهی از معنی یک کلمه یا عبارت، اون رو وارد دایره لغات ما نمی‌کنه. بلکه کلمه‌ی یا عبارت مذکور باید در گفتار و نوشتار ما مورد استفاده باشه.
  2. تصور می‌کنیم که با هنرجویی روبرو هستیم که هم مطالعه‌گره و هم نسبت به کلمات حساس؛ اما پیشنهاد می‌کنیم مطالعات خودت رو بر جراید، مجلات و سایر مکتوبات کثیرانتشار متمرکز کنی؛ به نحوی که مطالعه آثار گزارشی رو در زمره‌ی عادات حرفه‌ای خودت قرار بدی.
  3. قدما اعتقاد داشتند که “خط، زبانِ دست است” و نیز به این اصل عقیده داشتند که اعضای بدن نیز دارای حافظه‌ای منحصربه‌فرد خودند. چنان‌که برای نمونه نوازندگان معتقدند که انگشتان، حافظه دارند و این مساله را می‌توان با کاهش و افزایش تمرینات نوازندگی متوجه شد. در بین نویسندگان و شاعران حرفه‌ای نیز در موارد خاص «مشق آثار غنی از واژه» به منظور سپردن کلمات تازه به حافظه‌ی انگشتان رایج است (چنان‌که شاملو، شاهنامه را چندین مرتبه از رو نوشت) در این مورد خاص پیشنهاد می‌کنیم به بازنویسی آثاری که از لحاظ گنجینه واژگان غنی هستند بپردازی. اما از روی کدام آثار؟
  4. با توجه به قلم، موقعیت ذهنی و استعدادی که داری پیشنهاد می‌کنیم از روی آثاری مشق کنی که چند خصلت را دارا باشند: گزارشی، غنی، دارای جملات کوتاه و ایده‌پرور باشند! در این مورد خاص پیشنهاد می‌کنیم بازنویسی آثار «خوزه لوئیس بورخس»، «تاریخ بیهقی» و «آثار صادق چوبک» را در اولولیت «برنامه‌ی رونویسی» خود قرار بدی.
  5. هم‌زمان با مشق آثار برگزیده، آموزش ساختارهای ادبی رو هم از یاد نبر. برای دسترسی به ویدئوهای آموزشی در این مورد بر روی عبارت آموزش ساختارهای روایت کلیک کن.
  6. مطالعه آثار برگزیده داستان کوتاه رو از یاد نبر. لطفاً بر روی عبارت «بهترین داستانهای کوتاه» کلیک کرده، و با ادبیات حرفه‌ای دوران خودت بیشتر آشنا شو.

به امید بهترین‌ها برای تو.


ارتباط با مدرسه آنلاین مشاوره آرت کوچینگ رایتینگ کوچ الف کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *