چرا به آرت کوچ و همیار نیاز داریم؟

در پست‌های پیشین در مورد نقش آرت کوچ و هنریار یادآور شدیم که آرت کوچ نه در مقام منتور، مشاور یا آموزگار، بلکه در مقام همیار در پی همراهی و هم‌افزاییِ هنری با شماست. اما همیاری ، همراهی و هم‌ افزایی هنری یعنی چه و چه ضرورتی داره؟ در این پست تلاش می‌کنیم به این پرسش پاسخ داده و ضرورت‌های استفاده از یک کوچ حرفه‌ای رو در مسیر هنری بیان می‌کنیم.

تعریف کوچینگ و آرت کوچ

جان ویتمور تعریف کوچینگ رو بر مبنای نظریات و آرای تیموتی گالوی این‌چنین بیان می‌کنه که:

کوچینگ یعنی آزاد کردن توانمندی‌های بالقوه‌ی انسان (Unlocking a person’s potential) آن هم به طریق خودانگیزشی. به بیان ساده‌تر کوچینگ علم بیداریِ درونی انسان است و آرت کوچ مهارتِ یادآوری ظرفیت‌های هنرمند بدون هیچ آموزشی. همون‌طور که پیشتر گفتیم آگاهی (Awareness) و مسئولیت (Responsibility) دو کلمه‌ی کلیدی در کوچینگ هستند. وظیفه کوچ اینه که به کوچی (Coachee) کمک کنه نسبت به داشته‌ها و دانسته‌های آگاهی بیشتری پیدا کنه و مسئولیت رشد خودش رو نیز بر عهده بگیره. در این شیوه، همیار رو «کوچ» و فردِ همیاری شونده رو «مِنتی» یا «کوچی» می‌نامیم.

ابزارهای آرت کوچینگ

آرت کوچ و هنریار نه در مقام در روان‌پزشک یا مشاور، بلکه در مقام همیار سوالاتی را مطرح می‌کنه. سوالاتی که کوچی یا هنرجو بیش از هرکس به شنیدن پاسخ‌های آن نیازمند است. طریقه کشف و طرح این پرسش ها جان مایه کوچینگ است و ابزارهای آن عبارتند از:

گوش کردن فعال
هدایت کوچی به برون‌ریزی ذهنی از طریق طرح سوال بر اساس شنیدنی‌ها
ایجاد طوفان فکری از طریق برانگیختن خلاقیت برای تولید انبوهی از ایده ها
هدایت کوچی به کشف ظرفیت‌های تازه در خود

فرآیند کوچینگ و همیاری

کوچ در فرآیند آگاهی بخشیِ کوچینگ (یا به بیانی بهتر: همیاری ) نه تجربه‌ی خاصی رو تجویز می‌کنه، نه تکنیک ویژه‌ای رو. هم‌چنین کوچ برخلاف منتور و مدیر، از روابط خودش در زمینه‌ی بهبود وضعیت ما بهره نمی‌گیره. بلکه چاره رو درون ما، و کلماتش رو از زبان ما پیدا می‌کنه. به همین دلیله که رابطه‌ی کوچ و کوچی، معتمدانه‌تر از رابطه‌ی مرید و مراد، و محترمانه‌تر از رابطه‌ی مشاوره و مشاوره‌گیرنده‌ست.  پایه و اساس این همیاری ، خود مخاطبه و به همین دلیل در همیاری هنری و آرت کوچ خبری از نسخه‌های عمومی نیست.

چرا به آرت کوچ نیاز داریم؟

برای خودانگیختگی در لحظات بحرانی خلق، برون‌ریزی ذهنی خلاقانه و بهره‌وری از طوفان‌های فکری، آرت کوچ و همیار هنری می‌تونه هدایتگر فوق‌العاده‌ای باشه. یادمون باشه که هیچ همیاری شما رو  به هیچ سمت خاصی سوق نمی‌ده. بلکه یادآوری می‌کنه که به کدوم سمت در حال حرکتی و چه ظرفیت‌هایی در این مسیر و تو، نهفته‌است! در ضمن نگفته پیداست که این نکات با انگیزه‌بخشی و مفاهیم انگیزشی کاملا متفاوت بوده و دو شیوه و هدف متفاوت به شمار می‌روند. در کوچینگ ما ظرفیت های تازه رو کشف می کنیم و در مفاهیم انگیزشی ما ظرفیت های کاذب می سازیم. بدیهیه که دو نتیجه کاملاً متفاوت به دست میدن!

چرا آرت کوچ و همیار هنری

آرت کوچ و هنریار نه در مقام در روان‌پزشک یا مشاور، بلکه در مقام همراه سوالاتی را مطرح می‌کند. سوالاتی که کوچی بیش از هرکس به شنیدن پاسخ‌های آن نیازمند است. طریقه کشف و طرح این پرسش ها جان مایه کوچینگ است.

ارتباط با همیار هنری

چنان‌چه دستی در نوشتن خلاقه داشته باشید، حتماً بن‌بست‌های فکری را هم تجربه کرده‌اید:

لحظاتی تاریک و سرد در حین روایت که نیاز داریم برای گم نشدن در جادوی کلمات، واژه‌های اصیل رو به یاد بیاریم. مدرسه همیاری الف کوچ در همین لجظه کنار توئه. اگر طی نوشتن به چنین لحظاتی برخوردی، می‌تونی مشکل خودت رو در قالب یک ایمیل به صندوق پست الکترونیک مدرسه الف‌کوچ ارسال کنی. این ایمیل‌ها پس از بررسی اولیه در قالب تیکت‌هایی به دست متخصصین هر رشته می‌رسه تا ظرف 24 ساعت پاسخگوی اولیه‌ باشند.

به همین سادگی!

تو می‌تونی نام ( نام کوچک/ نام خانوادگی/ نام مستعار) ، حیطه‌‌ی روایت (داستان/شعر/ رمان/ نمایشنامه/ فیلم‌نامه/خودنوشت/ روایت) و فایل اثر مورد نظر رو در بخش ایمیل خود بارگذاری کرده و به همراه شرح مشکل به آدرس الکترونیکی مدرسه همیاری الف کوچ ارسال کنی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از خدمات کوچینگ این مجموعه بهره‌مند بشی.

در ضمن، حق و حقوق معنوی و مادی تمامی ایده‌ها و آثاری که بین هنرجویان و متخصصین مدرسه‌ی الف‌کوچ بازگو  و خلق می‌شه، برای هنرجویان محفوظ بوده و هیچ‌کدام از کارشناسان و کوچ‌های این مجموعه دخل و تصرفی در حقوق آتی آثار و ایده‌های هنرجویان نخواهند داشت. پس با خیال راحت هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو! در ضمن این مدرسه ورکشاپ‌های آنلاین پیشرفته‌ی آرت کوچ رو هم به صورت فصلی برگزار می‌کنه و مدرک آنلاین معتبر ارائه می‌ده! از ثبت‌نام و توصیه‌ی این این دوره‌ها به دوستان نویسنده‌ی خودتون غافل نشید!


ارتباط با مدرسه آنلاین مشاوره آرت کوچینگ رایتینگ کوچ الف کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *