رایتینگ کوچ آنلاین | چگونه زیباتر بنویسیم

چگونه زیباتر بنویسیم؟

برای آشنایی با پاسخ این پرسش اساسی از دریچه رایتینگ کوچ همراه این مقاله باشید.

ما در سرویس رایتینگ کوچ کوشیده‌ایم هر نویسنده ایرانی یک مربی آنلاین نویسندگی را در کنار خود ببیند. چنان‌چه در حین نوشتن به مشکلی برخورید فقط کافی‌ست با تکمیل و ارسال یک تیکت، ظرف 24 ساعت شنیدار راهنمایی و کوچینگ مربیان نویسندگی ما باشید. این یک مشاوره ادبی یا ورکشاپ ادبیات خلاق نیست. نه آموزش نویسندگی، نه پکیج صفر تا صد نویسندگی، نه فروش آرزویی ویژه در کار است. این یه همیاری ادبی از تیم آرت کوچینگ است!  در این قسمت از رایتینگ کوچ آنلاین همراه هستیم با فریده، نویسنده جوان ایرانی که دچار زندگی است و معتقد است که قلمش آن قدر زیبایی نمی‌آفریند که اعتماد به نفسِ ارائه‌اش را به فریده بدهد. با رایتینگ کوچ آنلاین مدرسه آرت کوچینگ ویژه آموزش نویسنده ایرانی همراه باشید تا از زاویه کوچینگ به فریده پاسخ دهیم:« چگونه زیباتر بنویسیم؟ »

فریده

کودکی شیطان و خیال باف و تمام شعر هایی که یاد گرفت را تحریف میکرد.

18

بله.

با خودم حرف میزدم
خودمو دلداری میدادم و امید قطعی میدادم به خودم که میرسم به همونجا که باید برسم
کتاب میخریدم برا خودم
کتاب کتاب

حال و روز یه آدم بدون حافظه رو مینویسم

آره

اینکه چرا آدمی با رنج زندگی میکنه

کتابی رو بخونم که تهش هیچ باشه.

جاهلیت عاقل دیوانه

او که خودش نور است از برای چه ما را خالی از نور آفرید؟؟
خالی از نور چیست؟؟

خیر.

بله.

نمیدانم.

شب به امید ماه میاد
وقتی ازش دلخور باشه ستاره هاش کم نور
و شبی که با عشق بیاد
شب ستاره بارونه
قصه عاشقی ماه و شب

در زمینه ای که متن های قشنگتری بنویسم و اون ها رو پنهان نکنم

مِنتی عزیز.

ممنون که مجموعه‌ی آرت کوچینگ رو با روحیه و مشکلی که پیش اومده آشنا کردی. در ادامه به پاسخ پرسش همیشگی «چگونه زیباتر بنویسیم» می‌پردازیم. اما فراموش نکن که قرار بر یک همراهی است، نه یک تجویز عمومی و اصطلاحاً «از سر وا کردنی!!!»

در همین ابتدا لازم می‌دونیم که با اتکا به گفته‌های خودت تو رو با مشت از یک خواب کاذب بیدار کنیم؛ به این امید که قوی‌تر باشی. و برای رسیدن به این هدف از یک حکایت استفاده می‌کنیم:

«بنا بر داستان‌های بودایی، بودا شاهزاده‌ای بود که در هنگام تولد سیدارتا نامیده شد. پیشگویان در مورد وی چنین پیشگویی کردند که سیدارتا در آینده یا پادشاهی جهانگیر خواهد شد یا روحانی‌ای بیداردل که جهانیان را از خواب نادانی خواهد رهاند. پدر سیدارتا یعنی سودودانا شاه برای اینکه پسرش در راه اول قرار گیرد وی را در ناز و نعمت پروراند و در کاخ‌هایی محفوظ قرار داد تا سیدارتا با رنج‌ها و کاستی‌های زندگی آشنایی نیابد.

با این حال سیدارتای کمال‌جو در سن ۲۹ سالگی از کاخ‌ها گریخت و در طی چهار بار گریز خویش با چهار منظره آشنا گشت: پیری، بیماری، مرگ و شخصی پارسا که در پی رهایی از رنج‌ها بود. دیدن چهارمین منظره بر سیدارتا تأثیری ژرف نهاد و بر آن شد تا زندگی شاهزادگی را نهاده به جستجوی حقیقت شرایط آدمیان بپردازد. پس از گذراندن مدتی با مرتاضان در جنگل‌ها، آن راه را راه راستین حقیقت یابی ندانست و راهی میانه در پیش گرفت. سیدارتا پس از شش سال آزمودن و پویش در مکانی بنام بودگایا زیر درختی به نام درخت بیداری (بودی) به درون پویی (مراقبه و مکاشفه) نشست و پس از چیرگی بر ترفندهای مارا، دیو دیوان، به دریافت رموز و بیداری کامل رسید و بودا گشت.»

تو ذهن زیبایی داری فریده. قرار بر قضاوت نیست که چطور این ذهنیت رو برای خودت حفظ کردی. اما برای باروری و شکوفایی این مورد باید بتونی تعریف درستی از زیبایی ارائه کنی… و می‌دونی زیبایی در کنار چه چیزی معنا پیدا می‌کنه؟ در کنار نیمه‌ی متناقض خودش: زشتی. باید بتونی توجهت رو به مسائلی کوچک‌تر، زمینی‌تر و شاید حتی حقیرتر جلب کنی تا بزرگی، والایی و شکوه موارد دیگه رو درک کنی. مسائلی کمثل ترندهای روزانه و وقایع پیش پا افتاده روزانه.

بابت ذهن زیبات بهت تبریک می‌گیم؛ و در اولین قدم برای شکستن ذهن زیبات توصیه می‌کنیم خودت رو با مباحث خشک ادبی درگیر کنی. به شدت توصیه می‌کنیم در کنار خوانش کتاب‌هایی که دوست داری، دو مورد حیاتی رو برای آینده خودت در نظر بگیری:

اول نوشتن روزانه
دوم خوانش روزنامه، گزارشات واقعی و مرور ترندهای بی‌اهمیت روزانه

تو گنجینه واژگان ضعیفی داری، اما صداقتی که در کلماتت هست می‌تونه این ضعف رو پوشش بده. با این حال خوانش روزنامه و وقایع روزانه می‌تونه این ضعف رو به قوت بدل کنه. لطفاً میزان اعتماد به نفس خودت رو در زمینه انتشار نوشته‌هات پس از طی یک دوره دست‌کم شش‌ماهه به تیم رایتینگ کوچ مدرسه الف کوچ گزارش بده تا بتونیم به صورت کامل‌تر با هم در مورد زیبایی قلمت حرف بزنیم.

برای شروع کتاب «تفسیرهای زندگی» اثر ویل و آریل دورانت و «دنیای صوفی» اثر جاستین گوردر رو برای مطالعه پیشنهاد می‌کنیم. برای شروع مطالعه در مورد دستورزبان هم می‌تونی از طریق ایمیل یا تلگرام نسخه pdf چند منبع موثق رو دریافت کنی. در صورتی که توی پیدا کردن هریک از منابع معرفی شده به مشکل برخوردی می‌تونی طی یه ایمیل اطلاع بدی تا چنانچه گزیده‌ای از دو کتاب مذکور در آرشیو مجموعه وجود داشت در اختیارت قرار بگیره. با توجه به حق کپی رایت این دو مجموعه از ارسال کلیت اثر معذوریم.
در انتها منتظرت هستیم و امیدواریم تونسته باشیم به این پرسش که چگونه زیباتر بنویسیم پاسخ داده باشیم.
به امید بهترین‌ها برای نویسنده جوان.

 

 

 


ارتباط با مدرسه آنلاین مشاوره آرت کوچینگ رایتینگ کوچ الف کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *