آیا آرت کوچینگ برای همه هنرمندان مفید است؟

قبل از پاسخ‌دهی به این سوال که «آیا هر هنرمندی به آرت کوچینگ نیاز دارد؟» باید دو پیش زمینه ذهنی داشت: هنرمند کیست و آرت کوچینگ چیست؟

البته که بین هنرمند، هنرپیشه، هنرور، هنرجو و فعال هنری تفاوت هست؛ همون‌طور که بین مفاهیمی چون ارت کوچینگ یا همیاری هنری و مشاوره‌ هنری، مدیریت هنری و منتورینگ تفاوت برقراره. پس پیش از ورود به مبحث، دو مفهوم «هنرمند/ هنرپیشه/هنرور/ هنرجو/ فعال هنری» و «همیار/ مشاور/ مدیر/ منتور» رو به صورت کوتاه و کاربردی مرور می‌کنیم.

آرت کوچینگ | شناسه و مبانی

پیش از این در پست «تاریخچه کوچینگ» یادآور شدیم که کوچینگ مهارتِ یادآوری ظرفیت‌های فرد از طریق برون‌ریزی ذهنی، گوش‌کردن فعال و طوفان فکریه که منجر می‌شه کوچی (فردِ کوچ شونده) به سطحی از حداکثر توانایی‌هایی بالقوه‌ی خود برسه.

در پستِ مفصلِ «هنریار کیست» همان‌گونه که در مقاله‌ی تاریخچه کوچینگ ذکر شد، خوندیم که مهارت ارت کوچینگ از جنس مهارت مربی‌گری سنتی نیست. این دو تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. از جمله «تفاوت دیدگاه نسبت به جایگاه کوچ و کوچی». پیش از ظهور کوچینگ و آرت کوچینگ، رابطه‌ی کوچ و کوچی در دو سطح دسته‌بندی می‌شد:

در سطح مراد و مرید
در سطح پادشاه و ملازم

ناگفته پیداست که ملاک اصلی این نوع دسته‌بندی، طبقه‌ی اجتماعی افراد بود. در سنت کوچینگ ما، چه در زمینه‌های هنری ( آرت کوچینگ) و چه حوزه‌های کلان زندگی ( لایف کوچینگ )، هیچ‌گونه همراهی‌ای در کار نیست. به بیان ساده‌تر مراد هرگز همراه مرید نیست. کوچ  (مراد) در سطح اول، از مقامی والاتر به کوچی (مرید) نگاه می‌کرد و در هاله‌ای از بعید بودن به سر می‌برد. نکته‌ی اساسی در این گونه روابط که به غلط به آرت کوچ تعبیر می‌شوند، این ست که در این روابط نیمه‌سمی کوچ به توضیح و روشنگری تن نمی‌دهد. چرا که قدما اساس توضیح را دارای مرتبه‌ای از پایین به بالا می‌دانستند. و این نکته با الوهیت مراد در تناقض بود که به کوچی توضیحی بدهد.

هنرمند | شناسه و مبانی

در مباحث سنتی هنرمند رو  صاحب «فن» آفرینش معرفی می‌کنند.. چنان‌که در متن‌های کلاسیک ما به کرات از «صورت‌گران» و «صنعت‌گران» برای نامیدن نقاشان استفاده می‌کنند. و نیز جان‌مایه‌ی ادبیات رو صناعات ادبی می‌دونند و الی آخر…

هنرپیشه اما چنان که از نامش پیداست به فردی اشاره داره که جز مناسبات شغلی، هیچ نسبتی با هنر نداره: برخی کارمندان ادارات فرهنگی هنری، بسیاری از دست‌‌اندرکاران کنسرت‌ها و فیلم‌ها و…

توضیح در باب هنرجو نیز، حشو قبیح به شماره می‌ره. اما فعال هنری نوعی از مخاطب سطح اول هنری است که دغدغه‌‌های هنری داره، اما در آفرینش هنری دستی نداره.

بی‌شک به عنوان یک کوچ نه می‌خواهیم و نه نه می‌توانیم به غربال مفاهیم باستانی بپردازیم. اما یادآور می‌شویم منظور از «هنرمند» در طرح این سوال که «آیا همه هنرمندان به آرت کوچینگ نیاز دارند؟» هنرجویان و هنرمندان است. حالا می‌تونیم با ذهنیت روشن‌تری به سوالی که مطرح کردیم پاسخ بدیم.

آیا هر هنرمندی به آرت کوچینگ نیاز دارد؟

بی‌شک پاسخ به این سوال، «خیر»است. فرآیند آرت کوچینگ برای هنرجویان و هنرمندان بسیاری بی فایده است. از جمله برای اون دسته از هنرمندانی که: مشکلات رو بیرون از خود پیگیری می‌کنند و از استعداد ادبی خودشون در فرافکنی‌های بیرونی بهره می‌گیرند.
نبوغ رو از سخت‌کوشی متمایز می‌دونند.
و
به برنامه‌ریزی کلان و طولانی مدت اعتقادی ندارند.

 

 


ارتباط با مدرسه آنلاین مشاوره آرت کوچینگ رایتینگ کوچ الف کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *