تیکت شما | برای شروع از چه بنویسیم

برای شروع از چه بنویسیم ؟

برای آشنایی با پاسخ این پرسش اساسی از دریچه رایتینگ کوچ همراه این مقاله باشید.

ما در سرویس رایتینگ کوچ کوشیده‌ایم هر نویسنده ایرانی یک مربی آنلاین نویسندگی را در کنار خود ببیند. چنان‌چه در حین نوشتن به مشکلی برخورید فقط کافی‌ست با تکمیل و ارسال یک تیکت، ظرف 24 ساعت شنیدار راهنمایی و کوچینگ مربیان نویسندگی ما باشید. این یک مشاوره ادبی یا ورکشاپ ادبیات خلاق نیست. نه آموزش نویسندگی، نه پکیج صفر تا صد نویسندگی، نه فروش آرزویی ویژه در کار است. این یه همیاری ادبی از تیم آرت کوچینگ است! در این قسمت از رایتینگ کوچ آنلاین همراه هستیم با آکو، نویسنده ایرانی که در مورد آغاز در نوشتن با ما هم‌کلام شده. با رایتینگ کوچ آنلاین مدرسه آرت کوچینگ ویژه آموزش نویسنده ایرانی همراه باشید تا از زاویه کوچینگ به آکو پاسخ دهیم:« برای شروع از چه بنویسیم ؟»

آکو

کچل خجالتی

37

بله.

تشویق به شناخت خود و اول دوست داشتن خود بعد دیگران کمک به یافتن رسالت

با شهود مینوشتم البته نوشتن سخته کار داره نویسنده شدن

بله تا حدودی ولی نه در هر موضوعی

این جا چکار میکنیم که بعد فکرشم نکردم

اتفاقا جان پناهی و اغوشی امنه نوشتن

بله.

بیشترِ فضای مجازی که سیاسیه.

یه نفرو خواستن اعدام کنن ،گفتن:اخرین خواستت چیه؟
گفت :ازادم کنین.
ازادش کردن رفت.

واسه شروع اصلا از چی باید نوشت؟

منتی عزیز.

ممنون که کلماتت رو با ما در میون گذاشتی. بی حوصله نوشتی و از بسیاری از بخش‌ها بدون پاسخ عبور کردی؛ پس می‌کوشیم با شفاف‌ترین کلمات پاسخگو باشیم که برای شروع از چه بنویسیم ؟ این پرسش در دو بستر متفاوت جاریه آکوجان: از چه چیزی «باید» نوشت یا از چه چیزی «می‌تونیم» بنویسیم؟ اگر قرار باشه پای بایدهای ادبی رو وسط بکشیم، باید برگردیم به سراغ پرسش‌های بنیادینی مثل گزینه 8 و سوالاتی که شالوده اصلی تفکر انسانی رو می‌سازه: اخلاق، قدرت، سیاست (که تو بدت میاد ازش!) و غیره.

پرسش‌های بنیادی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شه: «هستی شناسانه» با پرسش‌هایی از این قبیل: آیا جهان هستی به همین جهان مادی محدود می‌شه؟ «انسان شناسانه» با پرسش‌هایی از این قبیل: آیا انسان موجودی مختاره یا مجبور؟ «معرفت شناسانه» با پرسش‌هایی از این قبیل: آیا تنها راه شناخت، حس و تجربه است؟

اما اگر قرار باشه پرسشت رو تصحیح کنیم باید گفت: برای شروع از چه چیزی می‌توانم بنویسم؟ و کیه که ندونه پاسخ به این سوال، همون سوالیه که داریم می‌پرسیم: از همون‌جایی شروع کن که می‌تونی! از سوالاتت، علائقت و دلیل اینکه از فضای مجازی بدت میاد. سعی کن تمرین کنی جملات متنوعی بنویسی؛ سعی کن زوایای دید متفاوت رو امتحان کنی. تلاش کن ابتدای کوتاه‌ترین قصه‌ای رو که تعریف کردی به یاد بیاری: چرا اون مرد رو می‌خواستن اعدام کنن؟ چرا جنسیت مرد رو برای شخصیتت انتخاب کردی؟ آیا اون اسمی نداره؟ آیا در دادگاه حرفی از آزادی نزده بود؟ و…
امیدواریم تونسته باشیم تو رو در دریافت پاسخی برای این پرسش که برای شروع از چه باید نوشت یاری کرده باشیم. در ادامه لینک دو مقاله در دو سطح ابتدایی و پیشرفته برای مطالعه بیشتر در اختیارت قرار می‌گیره:
صورت‌بندی پرسش‌های بنیادین : ابتدایی
صورت‌بندی پرسش‌های بنیادین: پیشرفته
به امید بهترین‌ها برای تو


ارتباط با مدرسه آنلاین مشاوره آرت کوچینگ رایتینگ کوچ الف کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *