رایتینگ کوچ : از تعریف تا کارکرد

اگر در فضای ادبیات خلاقه زیست می‌کنید شاید با عبارت رایتینگ کوچ در کنار عباراتی چون آموزش نویسندگی و منتورینگ ادبی برخورد داشته‌اید. شاید هم برای‌تان سوال پیش آمده که هرکدام از این مهارت‌ها به چه معنی‌ست و چه کارکردی برای هنرجوی نویسندگی دارد. در این محتوا می‌کوشیم به معنی ، تاریخچه ، ابزارها و کارکرد رایتینگ کوچ بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم. در انتهای این محتوا ما می‌توانیم مطمئن شویم که چرا یک کوچ ادبی را استخدام کرده و چه انتظاری از وی داشته باشیم.

رایتینگ کوچ کسی‌ست که در فرآیند نوشتن خلاقه همیار نویسنده است.درست مثل سردبیر شخصی یک نویسنده حرفه‌ای یا مبتدی که به نویسنده کمک می کند تا پروژه‌ی هنری خود را به هر طریقی که می تواند بهبود بخشد. این بهبود وضعیت از ایده تا فروش و بازاریابی اثر را شامل می‌شود. یک رایتینگ کوچ می‌تواند درک خلاقانه‌ی یک ایده را تسهیل کند، به توسعه پیش‌نویس اولیه به یک نسخه خطی کامل کمک کند، یا به تصحیح و ویرایش نسخه کمک کند. البته باید توجه داشت که هیچ‌کدام از مهارت‌های فنی ذکر شده در حیطه‌ی ملزومات رایتینگ کوچ نیست؛ اما می‌تواند با وظایف وی هم‌پوشانی داشته باشد.

رایتینگ کوچ (مربی‌گری نویسندگی) به عنوان شاخه‌ای از آرت کوچینگ ناظر به مهارت‌هایی‌است که به بهبود سطح نویسندگی کوچی می‌انجامد. این مهارت‌ها شامل ترسیم نقشه راه نویسندگی ، توسعه حرفه ای برای مبتدیان و نویسندگان معتبر، ارتقاء بازخورد در مورد کار در حال انجام شما، الهام‌بخشی و انگیزه‌دهی، کشف بلوک های خلاقانه در تکمیل فرآیند خلاقیت، کمک به اولویت بندی پروژه ها و مدیریت زمان، بهره وری بیشتر از منابع مالی، متنی و ذهنی،  بهبود مهارت های تجاری و بازاریابی از جمله وب و رسانه های اجتماعی، مشاوره در مورد نمایندگان/ناشران، همراهی در شناختن مسیرهای بازار و… از سوی رایتینگ کوچ است.

معنی رایتینگ کوچ آرت کوچینگ مشاوره ادبی تست نویسندگی آموزش نوشتن مربیگری نویسنده

رایتینگ کوچ از ایده تا فروش اثر همیار شماست.

پس از آشنایی با معنی رایتینگ کوچ و شناخت ابزارها و کارکردهای آن لازم است به این سوال پاسخ دهیم که آیا هر نویسنده به رایتینگ کوچ نیازمندست؟ پیش از پاسخ باید یادآور شد که هیچ کس دوست ندارد خارج از منطقه آسایش خود جسارت کند. اما اگر می‌خواهید یک اثر عالی بنویسید، این دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهید. با این‌حال پیش از هرگونه اقدامی در مورد استخدام یک مربی نویسندگی پیشنهاد می‌کنیم که:

ابتدا زمینه‌ی مشکلات هنری/ ادبی خود را مشخص کنید. بسیار پیش می‌آید که هنرجوی نویسندگی بیش از مربی ادبی به استعدادیاب ، منتور یا ویرایشگر نیازمند است. در این مورد می‌توانید مقالات آموزشی ما را در مورد تفاوت رایتینگ‌کوچ و ویرایشگر مراجعه کنید.
دوم موارد رایگان (مانند رایتینگ کوچ آنلاین ، عضویت در قبایل ادبی هم‌اندیشه، استفاده از آرشیو آموزش مجازی ) را پشت سر بگذارید. این موارد به شما کمک می‌کند تا قدم‌های ابتدایی را بدون نیاز به حضور رایتینگ کوچ و صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای بردارید.
سوم اطمینان حاصل کنید که به رایتینگ کوچ خود اعتماد داشته و با وی صادق هستید.

چنان‌چه دستی در نوشتن خلاقه داشته باشید، حتماً بن‌بست‌های فکری و نیاز به حضور یک مشاوره آنلاین ادبی را هم تجربه کرده اید. لحظاتی تاریک و سرد در حین روایت که نیاز داریم برای گم نشدن در جادوی کلمات، واژه‌های اصیل را به یاد بیاوریم و بر اساس نور، مسیر را یادآور خود باشیم.

… این یک مشاوره ادبی نیست؛ حتی ورکشاپ ادبی هم نه! نه آموزش نویسندگی در کار است نه پکیج صفر تا صد نویسندگی. این یه همیاری آنلاین ادبی از تیم آرت کوچینگ است! چنان‌چه در حین نوشتن به بن‌بست خوردید می توانید مشکل مدنظر را در قالب یک تیکت ادبی به آدرس اینترنتی ما در همین صفحه ارسال کنید تا ظرف 24 ساعت همیار آنلاین ادبی تو باشیم!

مدرسه آرت‌ کوچینگ (همیاری) الف کوچ ، امکاناتی فراهم آورده تا بتوانید با ارسال تیکت‌هایی در قالب فرم، به صورت شبانه‌روزی و البته رایگان از خدمات این مجموعه بهرمند شوید. ما، کوشیده ایم با انتشار آن دسته از تیکت‌های ادبی که مشمول اجازه‌ی نشر از سوی هنرجویان ادبیات روایی ماست، به شما رهجویان روایت این پیام رو رسانا باشیم که:
«در جنون خود تنها نیستید».

برای اطلاعات بیشتر در مورد مهارت مربی‌گری نویسندگی و معنی رایتینگ کوچ به همین دسته‌بندی در فهرست موضوعی مراجعه کنید. لازم به ذکر است این محتوا به کمک مرکز مربیگری ادبی مسترکلاس تهیه شده است.
با آرزوی بهترین‌ها | هیات تحریریه الف کوچ


ارتباط با مدرسه آنلاین مشاوره آرت کوچینگ رایتینگ کوچ الف کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *